Czym są i jaką rolę pełnią w organizmie elektrolity?

Z żywieniowego punktu widzenia elektrolity są substancjami, które rozpuszczają się w płynach ustrojowych. Dzięki nim w organizmie zachowana jest równowaga. Elektrolity pełnią w organizmie wiele, bardzo ważnych funkcji. Zobaczmy, jaką rolę pełnią, jakie objawy świadczą o ich niedoborach i jak można ich poziom uzupełnić.

Czym są i jaką rolę pełnią w organizmie elektrolity?

Do czego są nam potrzebne elektrolity?

W organizmie elektrolity mają do wypełnienia mnóstwo ważnych zadań. Dzięki nim kości oraz zęby mogą mieć prawidłową strukturę. Elektrolity są niezbędne do prawidłowego przebiegu wielu reakcji, które zachodzą w organizmie. Elektrolity utrzymują na prawidłowym poziomie ciśnienie krwi. To dzięki elektrolitom powstają impulsy nerwowe, które umożliwiają przesyłanie informacji między mózgiem a pozostałymi częściami ciała.

Objawy, które mogą świadczyć o niedoborach elektrolitów

Poziom elektrolitów może czasami spadać poniżej normy. Są pewne objawy, które świadczą o ich niedoborach. Poziom elektrolitów warto spadać, gdy mamy jeden lub kilka takich objawów, jak:

  • kurcze mięśni;
    • zaburzenia pracy serca;
    • obrzęki kończyn – szczególnie nóg;
    • niewłaściwe ciśnienie tętnicze krwi;
    • bóle mięśni;
    • omdlenia;
    • niewydolność nerek.

Skierowanie na badanie krwi w celu oznaczenia poziomu elektrolitów otrzymamy od lekarza rodzinnego.

Jak uzupełnić poziom elektrolitów?

Istnieje wiele płynów nawadniających, które pomogą uzupełnić poziom elektrolitów w organizmie. Nie najlepszym płynem nawadniającym jest woda, gdyż zawiera zbyt małe ilości potasu, sodu, magnezu i wapnia. Jeżeli chcemy nawodnić organizm szybko i skutecznie, powinniśmy wybrać wodę zawierającą nie tylko wysokie stężenie minerałów, ale także glukozę. W aptekach dostępne są  preparaty do samodzielnego przygotowania roztworu z minerałami i łatwo przyswajalnym cukrem. W sprzedaży dostępne są także napoje izotoniczne, które zawierają nie tylko minerały, ale także witaminy i węglowodany. Napoje izotoniczne polecane są przy intensywnym wysiłku fizycznym. Źródłem elektrolitów są pomidory, migdały, kakao, suszone morele, sól.

Zobacz też:

Dodaj komentarz

Znajdź nas na Facebook’u!

Zobacz: